گالری آراز
ارتباط با ما

روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری

جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ دسته : علمی
روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام خرید کاغذ دیواری باید به آن توجه کرد، قابل شستشو بودن کاغذ دیواری مورد نظر می‌باشد. شستشو کاغذ دیواری نکات زیادی دارد که اگر به آن‌ها توجه نکنید، ممکن است به کاغذ دیواری خود آسیب جدی وارد کنید.

اما بدانید که تمیز کردن کاغذ دیواری کار خیلی سخت و عجیبی نیست، فقط باید نکاتی که در ادامه برای شما آورده‌ایم را رعایت کنید. پس با ما همراه باشید.

تعیین نوع کاغذ دیواری

اولین گام برای تمیز کردن کاغذ دیواری، تعیین نوع کاغذ دیواری منزل می‌باشد. اول از همه باید بدانید که کاغذ دیواری شما از نوع قابل شستشو و مقاوم هست یا خیر. همانطور که از نام آن‌ها نیز پیداست، تمیز کردن کاغذ دیواری‌های قابل شستشو به راحتی و با سرعت خوبی انجام می‌شود؛ اما تمیز کردن کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو نیاز به مهارت و دقت بیشتری دارد تا به آن صدمه‌ای وارد نشود.

تمیز کردن کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو

همیشه تمام تلاش خود را بکار ببرید تا کاغذ دیواری غیر قابل شستشو شما کثیف نشود. زیرا تمیز کردن آن کاری بسیار دشوار بوده و گاها به نتیجه دلخواه نیز نمی‌رسید.

برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو پیشنهاد می‌شود ابتدا با استفاده از گوش پاک کن تا حد امکان کثیفی کاغذ دیواری را پاک کنید. از سر چاقو یا کاردک نیز می‌توان برای کاهش جرم کثیفی‌ها استفاده کرد، البته اینکار باید با نهایت دقت و احتیاط انجام شود. بعد از این مرحله با استفاده از یک دستمال تمیز یا اسفنج نرم تلاش کرده که لکه‌های باقی مانده را به آرامی پاک کنید. حواستان باشد که هیچ رطوبتی به دستمال یا اسفنجتان اضافه نکنید، زیرا کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو به راحتی با آب باد کرده یا خراب می‌شوند.

تمیز کردن کاغذ دیواری‌های قابل شستشو

حال اگر در خانه خود از کاغذ دیواری‌های قابل شستشو استفاده کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از مراحل زیر تا حد بسیار خوبی کثیفی‌های آن را از بین ببرید.

  1. تهیه محلول شستشو: در اولین گام نیاز به محلول مناسبی برای شستشو دارید. برای اینکار یک تشت یا سطل در نظر گرفته و سپس مقدار کمی از ماده شوینده مورد نظرتان را به آن اضافه کنید (دو قاشق چایخوری کافی است). بهتر است از مواد شوینده بدون رنگ استفاده کنید.
  2. شستشو کاغذ دیواری: حال یک دستمال یا اسفنج نرم را داخل محلول کرده و سپس آن را کامل فشار داده و بچلانید تا محلول اضافی آن خارج شود. حال به آرامی و دقت شروع به تمیز کردن کثیفی‌های کاغذ دیواری بکنید. حواستان باشد از اسکاچ و دیگر وسایل زبر و سخت مثل سیم ظرفشویی برای اینکار استفاده نکنید.
  3. آبکشی کاغذ دیواری: حال یک دستمال تمیز دیگر را با آب خالی مرطوب کرده و مانند مرحله قبل آن را کاملا بچلانید تا آب زیادی نداشته باشد. سپس با این دستمال، قسمت‌هایی که به آن محلول شستشو زده اید را تمیز کنید.
  4. خشک کردن کاغذ دیواری: در آخرین مرحله نیز با یک دستمال خشک و نرم، شروع به خشک کردن قسمت‌های مرطوب کاغذ دیواری بکنید.

نکته بسیار مهم: همیشه قبل از شروع به شستشو کل کاغذ دیواری با استفاده از مواد شوینده، ابتدا آن را تست کنید. یعنی اینکه محلول شوینده خود را روی یک قسمت از کاغذ دیواری که دید خاصی ندارد امتحان کنید، اگر مشکلی پیش نیامد به شستشو بقیه کاغذ دیواری بپردازید. در غیر این صورت محلول شستشو باید تعویض گردد.

گردگیری و غبار روبی کاغذ دیواری:

گردگیری جزو مهم‌ترین نکات نگهداری کاغذ دیواری می‌باشد. برای تمیز کردن کاغذ دیواری معمولا توصیه می‌شود که قبل از شروع به شستشو، ابتدا کاغذ دیواری را به خوبی گردگیری و غبار روبی کنید.

گردگیری کاغذ دیواری روش‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. استفاده از جارو برقی: مرسوم‌ترین راه برای اینکار استفاده از جارو برقی می‌باشد. ابتدا برس مخصوص دیوار را به سر جارو برقی خود متصل کنید یا آن را روی حالت مخصوص دیوار قرار دهید. سپس به آرامی از بالا به پایین شروع به تمیز کردن کاغذ دیواری خود بکنید. نقاط بالایی دیوار را نیز از قلم نیاندازید. اگر قدتان نمی‌رسد با کمک نردبان یا چهارپایه تمامی نقاط کاغذ دیواری را به خوبی گردگیری بکنید.
  2. استفاده از طی‌های پارچه‌ای: با استفاده از طی‌های پارچه‌ای نیز می‌توان اینکار را به خوبی انجام داد. اگر فقط طی عادی در اختیار دارید، کافی است تا یک پارچه نرم روی سر آن انداخته و سپس شروع به تمیز کاری بکنید.
  3. استفاده از دستمال: آخرین راه نیز استفاده از دستمال گردگیری معمولی است. حتما حواستان باشد تا اگر دستمال گردگیری کثیف شد، سریع آن را تعویض کنید تا باعث کثیفی بیشتر نشود.

تمیز کردن لکه کاغذ دیواری

ممکن است در طی زمان، لکه‌های مختلفی رو کاغذ دیواری ایجاد شود. تمیز کردن لکه‌های خاص کاغذ دیواری روش‌های متفاوتی دارد که به شرح زیر می‌باشد.

  1. تمیز کردن لکه جوهر از روی کاغذ دیواری:

برای از بین بردن لکه جوهر روش‌های متفاوتی وجود دارد.

اولین روش استفاده از گچ خیاطی است. برای این روش ابتدا مقداری گچ خیاطی را روی نقاط جوهری بکشید. سپس با استفاده از مسواک یا گوش پاک کن گچ‌های روی دیوار را پاک کنید.

روش بعدی استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب است. در این روش ابتدا مقدار کمی از این محلول درست کرده و سپس با دستمال این محلول را به آرامی روی جوهرها بکشید. سپس با استفاده از یک دستمال خشک آن را خشک کنید.

روش بعدی استفاده از الکل است. در این روش ابتدا مقداری پنبه را به الکل آغشته کرده و به آرامی روی نواحی جوهری بکشید تا پاک شود. بهتر است از الکل سفید و بدون رنگ استفاده کنید.

روش آخر نیز استفاده از آبلیمو است. در این روش نیز مانند الکل ابتدا مقداری آب لیمو ترش را روی پنبه ریخته و به آرامی آن را روی نواحی جوهری بکشید و اجازه دهید تا پنبه جوهر را جذب کند.

در تمامی روش‌های بالا حواستان باشد که از تمامی مواد به مقدار کم استفاده کنید، یعنی فقط مقداری که باعث مرطوب شدن دستمال یا پنبه شود نه بیشتر.

  1. تمیز کردن لکه مداد شمعی از روی کاغذ دیواری:

ابتدا با استفاده از لبه چاقو یا یک کاردک به دقت قسمت‌های برجسته و نرم مداد شمعی را از روی کاغذ دیواری جدا کنید. سپس یک دستمال کاغذی را روی قسمت رنگی بگذارید. حال با استفاده از یک اتو که در پایین ترین درجه ممکن است، روی دستمال کاغذی بکشید. به محض اینکه رنگ به دستمال کاغذی منتقل شد، آن را از دیواری جدا کنید. می توانید از محلول شسشتو عادی نیز برای این لکه استفاده کنید.

  1. پاک کردن اثر انگشت از روی کاغذ دیواری:

برای از بین بردن اثر انگشت روی کاغذ دیواری، می‌توان از خمیر نان استفاده کرد. مقداری خمیر نان را روی اثر انگشت بگذارید بعد از مدتی آن را بردارید و جای آن را تمیز کنید.

روش دیگر نیز استفاده از یک مداد پاک کن نرم است.

  1. پاک کردن لکه چربی از روی کاغذ دیواری:

برای پاک کردن کاغذ دیواری ابتدا یک دستمال کاغذی یا حوله کاغذی را روی چربی می‌گذاریم. سپس با استفاده از یک اتو که در پایین ترین درجه ممکن است، روی دستمال کاغذی بکشید. بهتر است از اتو بخار در اینجا استفاده نکنید.

روش دیگر نیز استفاده از پودر تالیک یا پودر بچه است. در این روش ابتدا مقداری پودر بچه را روی قسمت چربی بپاشید و آن را به آرامی با یک دستمال نرم روی کاغذ دیواری بمالید. حال چند دقیقه صبر کنید تا پودر چربی را جذب خود کند. سپس با یک دستمال تمیز پودر را پاک کنید.

  1. پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری:

برای از بین بردن لکه شمع روی کاغذ دیواری، ابتدا باید با سر چاقو یا کاردک، شمع‌های باقی مانده روی کاغذ دیواری را به دقت و با احتیاط بتراشید. سپس با استفاده از مداد پاک کن ژله ای یا نرم لکه‌های باقی مانده را پاک کنید.

  1. پاک کردن لکه نوشیدنی از روی کاغذ دیواری:

برای پاک کردن کاغذ دیواری از محلول صابون و پراکسید استفاده کنید. ترکیب را با استفاده از یک اسفنج نرم روی کاغذ دیواری بکشید و صبر کنید تا لکه‌ها را به خوبی جذب کند. سپس با یک دستمال خشک، کاغذ دیواری را پاک کنید.

  1. پاک کردن لکه ماژیک از روی کاغذ دیواری:

پاک کردن لکه خودکار یا ماژیک از روی دیوار روش‌های مختلفی دارد.

مثلا می‌توانید از مقداری الکل سفید استفاده کرده و محل کثیفی را به آرامی با پنبه آغشته به الکل کنید، سپس با استفاده از یک دستمال خشک محل رنگی را پاک کنید.

در صورتی که این روش جواب نداد می‌توانید یک دستمال کاغذی را روی لکه گذاشته و یک اتو که در کمترین درجه حرارت ممکن است را روی آن بکشید. بعد از جذب شدن رنگ، دستمال را از کاغذ دیواری جدا کنید و با استفاده از یک دستمال خشک آن را تمیز کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا تمام نکات مربوط به تمیز کردن کاغذ دیواری و پاک کردن لکه‌های کاغذ دیواری را برایتان جمع آوری کنیم. در انتها نیز اگر سوالی برایتان باقی مانده است، حتما با مشاوران ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنید.

02.