گالری آراز
ارتباط با ما

6 نکته طلایی که قبل از خرید کاغذ دیواری باید بدانید

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دسته : علمی
6 نکته طلایی که قبل از خرید کاغذ دیواری باید بدانید

نکات مهمی که قبل از خرید کاغذ دیواری باید به آن توجه کنید

این روزها دیگر کمتر خانه‌ای را می بینیم که دیوارهای آن همچنان ساده و سفید باشند. اکثر مردم سعی می‌کنند با انواع کاغذ دیواری‌های موجود در بازار به خانه خود رنگ و لعاب تازه و جذابی بدهند. اگر شما نیز قصد خرید کاغذ دیواری را داشته باشید، حتما سوالات زیادی ذهن شما را درگیر کرده است. سوالاتی نظیر اینکه چه نوع کاغذ دیواری بخرم بهتر است یا چه رنگی بخرم یا حتی چه مقدار از آن را تهیه کنم. ما سعی کردیم در این مقاله تمامی نکات و موارد مهمی را که قبل از خرید کاغذ دیواری باید بدانید را برایتان جمع آوری کنیم. پس با ما همراه باشید.

کاغذ دیواری را برای کدام قسمت منزل می‌خواهیم؟

همیشه قبل از خرید باید مشخص کنیم که کاغذ دیواری را برای کدام قسمت خانه می‌خواهیم. زیرا جنس، متراژ، رنگ و ... برای هر بخش خانه متفاوت است.

کاغذ دیواری پذیرایی یا هال:

برای این قسمت از خانه نیاز است تا از کاغذ دیواری‌های مقاوم‌تر استفاده شود. معمولا به دلیل رفت و آمد مهمان و حضور بیشتر افراد در هال، احتمال آسیب رسیدن به کاغذ دیواری بیشتر است. نکته بعدی در مورد کاغذ دیواری پذیرایی این است که باید با توجه به رنگ و دکوراسیون کلی خانه انتخاب شود تا جلوه‌ای لوکس و زیبا به کل هال بدهد. می‌توان از سبک‌های خاص نصب کاغذ دیواری مانند نصب کاغذ دیواری برای نصف دیوار نیز استفاده کرد. (در شرایطی از این حالت استفاده می شود که بخواهیم قسمتی از دیوار که خود دارای طرح گچ بری یا تزئینی دیگر است، دیده بشود.)

کاغذ دیواری اتاق خواب:

مهم ترین نکته برای کاغذ دیواری اتاق خواب رنگ و طرح آن است. معمولا توصیه می‌شود که از رنگ‌های آرامش بخش و طرح‌های ساده در اتاق خواب استفاده بشود تا فضای بهتری را برای استراحت فراهم کند. جنس کاغذ دیواری در اتاق خواب نیز بستگی به خودتان دارد. اگر اتاق خواب متعلق به کودکی شر و پرجنب و جوش است، بهتر است از کاغذ دیواری مقاوم استفاده شود.

کاغذ دیواری راهرو:

به طور کلی توصیه می‌شود که از کاغذ دیواری‌هایی در راهرو استفاده کنید که دارای رنگ‌های روشن با طرح‌های ریز باشند. این انتخاب باعث می‌شود تا فضای راهرو دلگیر و کوچک به نظر نرسد.

انتخاب جنس کاغذ دیواری

 دومین نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، جنس کاغذ دیواری است. اصولا کاغذ دیواری‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. کاغذ دیواری‌ها را می توان به صورت خیلی ساده به دو دسته مقاوم و قابل شستشو و ضعیف و غیر قابل شستشو تقسیم کرد. طبیعتا دسته اول قیمت بالاتری نسبت به دسته دوم دارند و این بستگی به شما دارد که چقدر می‌خواهید هزینه کنید. اما همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید از کاغذ دیواری خود به مدت طولانی استفاده کنید، حتما باید به جنس آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا در طول زمان خراب نشود.

کاغذ دیواری‌های قابل شستشو و مقاوم عبارتند از: کاغذ دیواری‌های نانو، وینیل یا PVC، نانوون و ...

کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو و ضعیف عبارتند از: کاغذ دیواری‌های کاغذی و یک لایه

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کاغذ دیواری، به مقاله
کاغذ دیواری چه انواعی دارد؟ + (نکات مهم استفاده از آنها) مراجعه کنید.

چه طرح و رنگی را برای کاغذ دیواری انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین کاغذ دیواری ممکن را انتخاب کرده‌اید، باید این مرحله را بشدت جدی بگیرید. روانشناسی رنگ‌ها و طرح‌ها از مهم ترین نکات ممکن برای خرید کاغذ دیواری و دکوراسیون منزل می‌باشد.

به صورت کلی باید فضای خانه، وسایل خانه و سلیقه خودتان را مدنظر قرار دهید، سپس به سراغ انتخاب بروید.

رنگ:

در انتخاب رنگ باید ابتدا یک مسئله مهم را مشخص کنید؛ دنبال استفاده از رنگ‌های یکسان و ایجاد یک ست رنگی خاص هستید، یا دوست دارید از تضاد رنگ‌ها استفاده کنید. حال در گام دوم انتخاب‌های محدود تری دارید. مثلا اگر می‌خواهید از روش تک رنگی استفاده کنید با توجه به رنگ مبلمان، پرده‌ها، فرش‌ها و وسایل خانه رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. این کار باعث ایجاد فضای مدرن و شیکی می‌شود. اگر طرفدار استفاده از رنگ‌های متنوع و متضاد هستید هم بسته به سلیقه خودتان می‌توانید از هر رنگی استفاده کنید. مثلا ترکیب‌های سبز و صورتی، آبی و مشکی و سفید، زرد و خاکستری و ... جزو ترکیب رنگ‌های محبوب و پر طرفدار هستند.

طرح:

حال که رنگ مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید به سراغ طرح بروید. امروزه طرح‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای در بازار وجود دارد و شاید انتخاب بهترین طرح کار بسیار دشوار و گیج کننده‌ای باشد. به صورت کلی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. کاغذ دیواری‌هایی که دارای طرح‌های بسیار درشت و بزرگ هستند، فضای خانه را کوچک‌تر نشان می‌دهند. عکس این قضیه نیز صادق است و کاغذ دیواری‌های دارای طرح ریز و پر فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که استفاده افراطی از طرح‌های ریز و شلوغ می‌تواند باعث ایجاد خستگی چشم بشود.
  2. کاغذ دیواری‌های با خطوط عمودی و بلند ارتفاع دیوار را بیشتر از آنچه که هست نشان داده و برای اتاق‌هایی که سقف کوتاهی دارند، استفاده از این نوع کاغذ دیواری توصیه می‌شود.
  3. اگر تمایل به بیشتر دیده شدن یک قسمت از خانه دارید، می‌توانید از طرح متفاوتی برای آن قسمت استفاده کنید.
  4. برای اتاق کودکان بهتر از کاغذ دیواری‌های با طرح شاد و عروسکی استفاده بشود.

چقدر کاغذ دیواری بخریم؟

برای اینکه بدانید نیاز به تهیه چقدر کاغذ دیواری دارید، باید مساحت دیوار مورد نظرتان را محاسبه کنید. برای اینکار کافی است ابتدا عرض یا پهنای دیوار را اندازه گرفته سپس در طول آن ضرب کنید. البته این روش فقط برای دیواری‌های ساده و یک دست استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از سبک خاصی برای نصب کاغذ دیواری استفاده کنید یا گوشه‌هایی داشتید که نمی‌شود مساحت آن را به راحتی محاسبه کرد، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

در انتها نیز توصیه می‌شود، همیشه مقداری بیشتر از حد نیاز خود کاغذ دیواری بخرید تا در صورت بروز مسئله یا خرابی به مشکل برنخورید.

آماده سازی دیوار برای نصب کاغذ دیواری

قبل از نصب کاغذ دیواری حتما باید دیوار مورد نظر را آماده کنید. آماده کردن دیوار به این معناست که ابتدا سطوح برآمده آن را بتراشید، سپس سطوح دارای زدگی و خوردگی را تعمیر کرده و در انتها آن را به خوبی تمیز کنید. بعد از انجام این سه مرحله دیوار آماده نصب کاغذ دیواری می‌باشد.

انتخاب نصاب ماهر

همیشه مطمئن شوید که نصاب ماهر و زبر دستی را برای نصب کاغذ دیواری خود انتخاب کرده‌اید. یک نصاب ماهر می‌تواند کارهای شما را با سرعت، ظرافت و دقت بیشتری انجام دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که یک نصاب ماهر هم برای چسباندن کاغذ دیواری خیال شما راحت می‌کند هم شرایطی را فراهم می‌کند که کندن آن در آینده نیز به بهترین شکل صورت بگیرد.

با رعایت تمامی نکات بالا، می‌توانید با خیال راحت بهترین انتخاب ممکن را بکنید. در صورتی که باز هم در انتخاب کاغذ دیواری مورد نظر خود شک داشتید حتما از فروشنده یا یک فرد خبره مشاوره بگیرید تا شک شما برطرف شود.  

02.